Tuesday, October 20, 2009

Peranan di dalam opera

Mezzo-soprano jarangkali menyanyikan peranan yang ditulis untuk penyanyi soprano seperti contoh untuk peranan Lady Macbeth, Santuzza, Isolde begitu juga sebaliknya seperti peranan Carmen, Rosina, Marina. Ini bertujuan untuk menghasilkan kesesuaian suara dalam nota muzik yang ditulis berdasarkan jenis suara. Kebiasaannya, para penggubah menerangkan jenis-jenis suara yang sesuai untuk peranan-peranan yang diberikan. Tetapi ia bukanlah semudah itu, seperti contoh penggubah lagenda Giuseppe Verdi yang tidak membezakan "mezzo-soprano" dan "alto". Penggubah-penggubah awal termasuk Wolfgang Amadeus Mozart langsung tidak membezakan kategori-kategori soprano dan menganggap mezzo-soprano sebagai soprano.
Cara lain untuk menentukan jenis suara yang sesuai ialah jenis muzik ensembel atau koral dengan membahagikan tiga bahagian wanita seperti (soprano), mezzo-soprano (soprano 2) dan alto (atau seorang mezzo-soprano).
Peranan “Carmen” (penyanyi mezzo-soprano) untuk opera Carmen contohnya, menyanyikan nota rendah untuk bahagian nyanyian trio Frasquita-Mercedes-Carmen. Oleh sebab itu, penggubah Bizet sebenarnya tidak pernah mencadangkan lagu itu untuk seorang penyanyi soprano tetapi untuk seorang mezzo-soprano atau alto. Walaubagaimana pun, kebanyakan penyanyi soprano boleh menyampaikan peranan tersebut dengan baik. Jenis suara penyanyi sebenarnya bergantung kepada bakat dan repertoir masing-masing.

No comments:

Post a Comment